Join the Håndlavet newsletter. Be the very first to know about our limited arrivals, receive special offers and more.
[contact-form-7 404 "Not Found"]
Image Alt

Andere workshops

Thema workshops

Naast basisworkshops en workshops op aanvraag, geef ik regelmatig ook themaworkshops. Beginners kunnen hieraan deelnemen maar voor sommige thema’s is het handig als je al eens met klei hebt gewerkt.

  • Workshop sfeerlichtjes maken: op 13 december 2020 maken we een aantal verschillende theelichthoudertjes die je tijdens de feestdagen kan laten branden of cadeau kan doen.
  • Workshop beeld boetseren met kleirollen17 en 24 januari 2021 gaat deze workshop door.
  • Workshop vaas opbouwen met kleirollen: 28 februari, 7 en 14 maart 2021
  • Workshop kommen en schalen: data volgen nog
  • Workshop tapasschaaltjes maken: data volgen nog
  • Workshop vouwschalen: data volgen nog
  • Workshop dienbladen in zwart-wit of grijs-wit: data volgen nog
  • Workshop beker opbouwen met kleiplaten: data volgen nog

Af en toe organiseer ik een raku of een pit-fire workshop. Die bestaan uit 2 dagen: de eerste dag (2,5 à 3u) maken we een vaasje/kommetje/… en de tweede dag gaan we raku of pitfire stoken. Dit stoken duurt best lang dus en we moeten regelmatig wachten. Daarom brengen we allemaal iets lekkers mee zodat we er een gezellig dagje van maken: we stoken, eten en drinken iets, babbelen wat, stoken weer, enz. tot alles klaar is.

Pit-fire Workshop

Pit-fire is een oude baktechniek: In een put in de aarde wordt een vuur gemaakt bovenop en rond de werkstukken. Als het vuur goed brandt, dan wordt de kuil afgedekt waardoor er rookontwikkeling ontstaat. De zuurstoftoevoer wordt deels afgesloten wat reductie veroorzaakt. Deze reductie zorgt voor de kleuren op de werkstukken.

Pit-fire kan je op heel wat verschillende manieren doen: een vuur in een kuil, een open vuur, een vuur in een ommuurde ‘oven’, in een emmer met
gaten erin, in een vuurkorf, …

Voor de pit-fire gaan we liefst kleinere werken gebruiken en we gaan erop letten dat de wanden van de werkstukken zeker overal even dik zijn. We gaan ook eerder werken bakken met zo weinig mogelijk spanningsvlakken. Zo zijn dozen bijvoorbeeld zeer breekbaar op de plaats waar de platen aaneengehecht zijn. Ronde vormen zijn dan weer heel erg geschikt voor deze baktechniek omdat de spanning mooi verdeeld wordt.

We overgieten de biscuit-gebakken werken met kopersulfaat, kobaltsulfaat en/of ijzersulfaat opgelost in veel water.
We laten de overgoten werken goed drogen. Ik gebruik meestal een zinken bad om pit-fire in te bakken. We strooien een laag houtkrullen op de bodem van de ‘oven’en we zetten daar alle werkstukken op. We strooien eventueel nog wat keukenzout en/of andere sulfaten over de potten. Dan beginnen we houtblokken op de potten te stapelen. We blijven stapelen tot aan de rand van de oven. Daarna steken we het hout in brand met klein hout en papierproppen (zeker niet met benzine). We laten het hout goed branden. Als het vuur stevig brandt, dekken we de ‘oven’ af met een hittebestendige plaat. Het vuur zal dan rustig verder smeulen en langzaam doven. De werken mogen niet te snel afkoelen om temperatuurschokken te vermijden. Te snelle afkoeling verhoogt de kans op barsten. Als het vuur is gedoofd en de potjes zijn afgekoeld, dan moeten we ze even schoonschrobben met een schuursponsje met water en zand en daarna gaan we de potjes inoliën/boenen/vernissen om de kleur te fixeren.

Raku Workshop

Een andere manier van stoken is het zogenaamde Raku stoken. Raku stoken is van oorsprong een Japanse theeceremonie. De biscuit gebakken kommetjes werden na het glazuren in een raku oven in ongeveer een uur tijd gebakken tot een temperatuur van ongeveer 1.000 ºC. Nadat de kopjes wat afgekoeld waren, werden ze uitgereikt aan de gasten en kon er thee uit gedronken worden. De bij ons bekende vorm van raku stoken is afkomstig uit Amerika. In Amerika ontdekte men dat wanneer je de werkstukken uit de hete raku oven haalt, het glazuur door de enorme temperatuurschok van 1.000 ºC – 20ºC gaat barsten. Als die kommetjes dan in een ton geplaatst worden met bijvoorbeeld zaagsel, dan vat het zaagsel door de hitte meteen vlam. Als het zaagsel goed brandt, dan wordt de ton afgesloten en dan ontstaat er een enorme rookontwikkeling.

Dan gebeuren er twee dingen:
– De rook dringt in de haarscheuren van het glazuur en vormt hierdoor de zgn. craquelé.
– Verder zullen alle delen die niet geglazuurd zijn zwart geblakerd worden

Het is een verrassing hoe de werkstukken uit de zaagselton komen en vooral hoe ze eruit ziet als alle roet er af is geschrobt.

schrijf je in voor volgende workshops: